olgaruwe.reismee.nl

Bijna 2 weken hier!!

Heey iedereen,

Hier ben ik (alweer) haha. Oke zoals ik al zei zal ik even wat dingen vertellen die blijkbaar typisch amerikaans zijn.

Drinken

Ten eerste, als je hier in een restaurant drinken bestelt, krijg je een grote beker met ENORM veel ijs en ENORM veel drinken haha. Ook als je op de helft van je drankje bent, komt er een serveerster (heb nog nooit een mannelijke serveerder gezien hier) je drankje vervangen met een nieuwe :). Ook krijg je een nog ingepakt rietje naast je drinken (zo een van de mac donalds). Het drinken is dan ook nog vaak gratis of goedkoop, dus dorst heb je hier niet echt.

Dan als je thuis cola of een ander soort frisdrank drinkt, staat het nooit in de koelkast. Ze hebben hier een vriezer vol ijsblokjes en dan doe je je glas halfvol ijs en gooi je er het warme drinken bij (het klinkt heel raar, maar het is eigenlijk nog lekkerder ook haha). Ook hebben we thuis van die zelfde rietjes.

Eten

Oke, het eten hier is VET en vol met suiker. En dan niet alleen het fastfood (mijn gezin is nog best gezond gelukkig), nee echt alles is vet en vol met suiker. Kim vroeg of ik een salade wilde, ik zei ja, en ik kreeg een basic salade MET BACON DRESSING. Bacon is een big thing hier, iedereen eet het, en ze eten het VEEL. Ze zeiden van tevoren ook dat ze niet vaak uit eten gaan, maar ik ben nu zo ongeveer om de dag uiteten geweest hahaha.

De school lunches zijn beter dan ik had verwacht, ik heb dan ook een gezonde school. Je krijgt bijvoorbeeld overal een salad bij, niet dat iedereen het opeet maarja, en een stuk fruit. We hebben op mijn school een lunchbar en een salad bar. Ik ben een keer naar de lunchbar geweest en het was echt vreselijk, het was zo smerig! Dus ik ga nu gewoon de rest van het jaar naar de saladbar haha. Hier staat ook niet zo'n lange rij, je kan namelijk alleen maar een grote salade halen daar, dus kan ik lekker op tijd eten en hoef ik niet te haasten.

Ik heb een nederlands kookboek meegenomen hier naar toe, en ze zijn er tot nu toe heel geinteresseerd in. Helaas zijn de lekkere dingen vooral winter gerechten dus zullen ze nog even moeten wachten voordat ik het kan koken hahah.

Reclame

Ja, reclame. Amerikanen hebben OVERAL reclame voor. Zelfs voor welke dokter je moet bellen als je je heup hebt gebroken (dit heb ik letterlijk zien staan naast de weg), of welke advocaat je moet nemen (ik dacht dat Better Call Saul van Breaking Bad overdreven was... Niet Dus!) Ook heb je op school op de melkpakjes die ik bij de lunch meekrijg aan de ene kant een reclame voor de melkcompany, aan de andere kant nutrition facts, aan een andere kant een fun fact of raadsel, en dan nog de soort melk die er op staat haha.

Ook als je tv kijkt, RECLAME. De meeste mensen weten dit al, maar je hebt echt om de 10 minuten een reclame van 5 minuten. Daarom nemen wij meestal programmas die we leuk vinden op, zodat we de reclames kunnen doorspoelen :)

Mensen

De mensen hier zijn suuuuper aardig, en niet eens nep aardig. Altijd wanneer je met iemand op straat oogcontact hebt, zeggen ze 'Hey how are you?' Niet dat het ze uitmaakt, maar het is om beleefd te zijn. Ja, het aardig kan ik beter veranderen in beleefd. Ook houden ze deuren voor je open en zeggen ze sorry my bad als ze het een keer vergeten. Haha en ja, ik begin het al een beetje over te nemen. Verder zegt iedereen hier ma'am en sir op school en zeggen alle leerlingen hey tegen elkaar als je elkaar tegenkomt in de gang en lachen ze naar elkaar (oke wauw deze zin is heel raar maar ik praat ondertussen ook tegen mijn gastouders hahaha, sorry).

Ze zijn ook geobsedeerd door buitenlanders. Vandaag had ik een heel gesprek met twee meisjes in mijn geschiedenis klas, de duitse exchange student hier en ik. De twee amerikaanse meisjes vroegen van alles haha. Zelfs wat voor muziek we daar hebben, of we school busses hebben (dat vroeg een ervan nadat ik zei dat die leuk waren haha), hoe we dan naar school gaan (helemaal geshockt door het fietsen-verhaal haha) en nog veeeel meer.

Oke deze blog wordt al weer veeel te lang en vermoeiend voor mijn brein aangezien ik erg hard moet nadenken met nederlands typen, haha.

Wat ik nog was vergeten over de school, is dat we elke ochtend morning announcements hebben, dit is gewoon wat er gaat gebeuren die dag en de dag erna, speciale regels enzo (bijvoorbeeld normaal hebben we op vrijdag jean day, dat iedereen jeans draagt, maar nu mogen we dat niet voor een of andere rare reden). Hierna krijgen we de pledge of allegiance (ik weet nog niet hoe deze gaat want we hoeven het niet na te zeggen), en hierbij moeten we gaan staan en luisteren naar de leraren en sommige leerlingen die dit opzeggen. Hierna krijgen we het national anthem over de speakers te horen en DAN mogen we eindelijk beginnen met de les haha. Ik heb tot nu toe alleen nog maar advisement gehad, hier krijg je extra informatie over je jaar en dingen die je moet invullen en inleveren en ondertekenen blablabla. We doen hier eigenlijk niks :). Vanaf maandag zal ik wel het eerste uur gewoon les hebben (bah).

Oke, dat was het voor nu wel weer :) Ik ga weer huiswerk maken en lol maken met het gezin! (lol maken doen ze erg veel hier :) )

Xxxx Olga

Reacties

Reacties

Jan Ruwe

Goed verhaal Olga!
Ja, dat zijn de culturele verschillen waar we benieuwd naar zijn.

Janus von Elly

Tun and study.wat wil je nog meer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active